maanantai 6. helmikuuta 2012

Pakkassunnuntaita




Eilen vietettiin Runebergin ja presidentin valintapäivää ainakin täällä meillä kirpakassa pakkaskelissä. Aamulla oli -28 pakkasen puolella, puolilta päivin kun kävimme äänestämässä vielä yli -20, mutta illaksi sitten lauhtui jo. Tänään ei ole enää kuin -5, mikä on mulle juuri sopiva pikkupakkanen, en oikein tykkää noista yli -20 asteisista.






Tietenkin minäkin tein Runebergin torttuja, aikuisempaan makuun Amaretolla maustettuna ja lapsille sopivammat ilman alkoholia. Nuo keltasilmäiset on lasten versio, mulla ei ollut vadelmahilloa, laitoin tortun sisään omenaa. Ei ihan niin hyvä yhdistelmä, koska omenahillo ei juuri maistunu koko tortussa, vadelmahillo on makeampana parempi valinta tähän.



Olen perinyt tällaiset vanhat ihanat leivoskupit mieheni isosisän jäämistöstä, heillä kun oli aikoinaan sekä kauppa että ravintola, johon näillä kipposilla on leivottu huima määrä erilaisia leivoksia. Näillä olen nyt pari vuotta tehnyt meille Runebergin tortut ja aika usein myös muffineita. Näistä tulee ihania. 



Meidän piti lukea myös Kunnaksen kirja Koiramäen Martta ja Ruuneperi, mutta tietysti kirjastosta oli kaikki lainattu koululaisille ja me jäätiin tällä kertaa ilman tarinaa. Sen sijaan me tehtiin palapeliä ja muisteltiin kirjan tarinoita.

5 kommenttia:

Krike kirjoitti...

Ihania nuo leivosvuoat!!

Rouva Kukko kirjoitti...

Kiitos, niin on! Oon tosi onnellinen että sain ne. Oon yrittäny hamstrata vanhoja leivosvuokia kirppareilta, mutt niitä löytyy tosi harvoin. Enkä kyllä ikinä raskis käyttää niitä askarteluun!

Tupu Pupuna kirjoitti...

Blogissani on sinulle jotain :)

S kirjoitti...

Tuo muki...Olen NIIN monesti miettinyt ostaako vai eikö, huoh En ole sortunut. Elämä on ansoja täynnä ;)

Rouva Kukko kirjoitti...

Tupu Pupuna, kiitos! Täytynee heti laittaa eteenpäin :D

Jarna, elämä on ansoja täynnä, todellakin! Mä haluaisin kaikkia noita Siirtolapuutarhan astioita, mä niin tykkään tuosta kuosista. Kerään niitä pikkuhiljaa ja toivon ettei ne ihan heti ehdi poistua markkinoilta.